diumenge, 30 de novembre del 2014

Les 4 metàfores

Charles Crook va il·lustrar com es pot aprendre mitjançant l'ordinador a través de 4 metàfores. D'aquesta manera ell explica com la tecnologia pot ajudar a aprendre si s'utilitza correctament.

Les 4 metàfores són:

La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor

L'ordinador fa de mestre a l'alumne. Existeixen 
programes on ens donen una sèrie d'activitats i on l'alumne les resol i són avaluades pel mateix ordinador. L'inconvenient d'aquest mètode és que el programa no és capaç de veure les necessitats i dificultats de l'infant.
Un exemple d'aquest tipus de programa seria Entrena't per llegir o bé les activitats de JClic
Visita i prova.
Un nivell més senzill de l'ordinador com a tutorial el prodríem trobar a youtube, per exemple Com fer un bloc?





La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne

En aquesta metàfora, l'alumne és l'encarregat de donar les instruccions, ell és qui controla la màquina.

Un programa on l'alumne dóna les instruccions i el programa s'encarrega de reproduir-les seria Scratch.

Amb aquest programa es pot treballar de dues maneres diferents:
  • Una on el mestre ensenya al nen el que ha d'aprendre.
  • L'altre on el nen explora tot sol per aprendre el que ell vol saber. 

La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador

Els simuladors permeten un aprenantge per descoberta on l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous, al contrari que en l'Scratch.

Els dos exemples que trobem són l'aplicació de la Doctora Xinxeta i Crayon Physics.



Amb el simulador per exemple de Doctora xinxeta pots fer que el nen tot sol aprengui com s'ha de cuidar una planta, que passa si li fiquem molta aigua, que passa si no la reguem durant tres dies. I a partir d'aquí també podem fer que els infants treguin les seves pròpies hipòtesis i investiguin si són correctes. És una bona manera d'aprendre d'una manera diferent.


La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina

L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també es dóna (o s'hauria de donar) aquest fet. A més, les situacions d'aprenentatge, les activitats que es proposen als infants, haurien de ser autèntiques, haurien d'estar relacionades amb la seva experiència i les seves preocupacions.
Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació. (Jordi Simón, http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html?q=met%C3%A0fores)


10 coses que avui en dia podem i que sense els ordinadors fora impossible de fer:
  1. Compartir documents , fotografies, vídeos
  2. Crear conjuntament
  3. Desfer
  4. Copiar i enganxar
  5. Fer un pòster multimèdia
  6. Realitzar presentacions acompanyades d'àudio, imatge o moviment
  7. Poder fer xat i videoconferència a distància
  8. Retocar fotografies.
  9. Unir i retallar cançons
  10. Traduir textos.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada